diverse

ceaa ce voi gasi frumos sau interesant

Faceți căutări pe acest blog

filmele mele

  • Star Wars, Avatar, Gladiator, Cum sa furi un milion si multe altele de genul asta

luni, 22 martie 2010

Stereotipuri

Ma termina de ceva timp valul de exprimari stereotipe, prinse in clisee care insotesc media si politica romaneasca. "Buna ziua dumneavoastra, invitatilor si telespectatorilor dumneavoastra" e unul din cele mai folosite - de parca atunci cind intri in direct la o emisiune nu te adresezi tuturor ci pe segmente. Probabil ca in mintea unora invitatii si telespectatorii nu fac parte din acea emisiune si trebuiesc onorati pe rind. O alta stereotipie este macelarirea unor cuvinte superlative ca extaz, fericit, nefericit prin tot felul de constructii frazeologice "intimplare fericita", ipostaza nefericita", "pasa nefericita", x e in extaz dupa o victorie anosta si lista poate continua, comentariul sportiv mai ales fiind plin de asa ceva. Te intrebi atunci daca deja o asa situatie il face fericit sau nefericit pe un om, ce cuvinte ajungi sa folosesti pentru momentele cu adevarat importante ale vietii cum ar fi nasterea unui copil sau pierderea unei persoane foarte apropiate. Daca era nefericit la un autogol sau alta prostie sportiva, la ce nivel ajunge un om cind se intimpla ceva cu adevarat grav - cum a fost situatia din Haiti. Sau exista oameni - politicieni mai ales - care limitati mintal fiind dupa parerea mea folosesc aceleasi si aceleasi fraze invirtite in cuvinte un pic schimbate in asa fel incit sa se descurce prin aceleasi idei si aici "deci" e de baza: "deci eu cred".. "deci am sustinut".. "deci am hotarit".. "deci am discutat" si aici minunatul boc-poc e campion impreuna cu militaroasa sa expresie cu "se executa nu se discuta" de unde cred ca a avut un ofiter rau in timpul armatei care i-a dat zile multe de arest pe ideea asta incit i-a ramas fixata in minte.
Alte stereotipuri, mai mult sportive sint cele cu "si-au dorit mai mult victoria" - de parca cineva isi doreste infringerea, "am dat tot ce am putut dar asta am reusit" - iarasi ma intreb daca cineva care urmareste un sport vrea sa vada o mimare a efortului si nu tot ce poate un sportiv, lista putind continua si chiar va astept sugestiile pentru a comenta impreuna. Cumva trebuie frinata aceasta exprimare greoaie, limitata, distrugatoare de cuvinte si daca vom atrage suficient de bine atentia poate se va schimba ceva. Asta poate fi o sansa reala de dezvoltare a limbii, de scoatere a ei din cliseele in care a fost aruncata in acesti 20 de ani.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu